Morten hjemme fra Ukraine

14/06/2023

6.-13. juni deltog international missions sekretær Morten Kofoed, i et ’solidaritets- og opmuntringsbesøg’ i Ukraine sammen med bl.a. generalsekretærerne fra BWA, Baptisternes Verdensalliance og EBF, de Europæiske Baptisters Federation – Elijah Brown og Alan Donaldson.
Turen bød på deltagelse i en præstekonference i Kyiv, hvor man arbejdede med temaet ’Ledelse i en tid med lidelse og modgang’ og tog udgangspunkt i 1. Peters brev, der netop omhandler det. I alt var der cirka 250 præster til stede, men mange manglede, da nogle er flygtet sammen med deres familier, andre er blevet indkaldt til hæren og enkelte dræbt. Der er cirka 100.000 baptister i Ukraine, og selvom mange er flygtet, så oplever de også en vækst for tiden. Den ulykkelige situation i landet har givet dem mulighed for at præsentere evangeliet til mange ikke-troende, der har taget imod. Og det er noget af det, der holder modet oppe hos de hårdtarbejdende baptister.
”Vi hørte mange beretninger om, hvordan kirkerne har stillet sig til rådighed for de mange på flugt fra frontområderne. Folk har forladt hus og hjem i hast uden at kunne medbringe noget og kirkerne har givet dem husly, organiseret videre transport, uddelt mad, tæpper og hvad der ellers har været brug for. Behovene er fortsat store, og her har BWA og EBF været med til at koordinere indsatsen også fra større udenlandske nødhjælpsorganisationer, ligesom vi som danske baptister også har sendt penge til arbejdet,” fortæller Morten og fortsætter:
”Vi besøgte også de tidligere besatte områder omkring Kyiv, hvor der var store ødelæggelser. Huse var jævnet med jorden, tankstationer brændt ned, broer sprængt i luften og der var massegrave, som primært havde været fyldt med sagesløse civile.
Det er imponerende at se, hvilket engagement ukrainerne har lagt for dagen i denne svære tid. Mange har med eget liv som indsats kastet sig ud i at hjælpe andre – og de hjælper fortsat.”
Morten slutter med at fortælle, at ”ukrainerne bad mig hilse mange gange. De udtrykte deres taknemmelighed for både den økonomiske støtte, men i særdeleshed for forbønnen, som de også ønsker, vi fortsætter med!”
Der kommer snart en artikel på www.baptist.dk, hvor Morten Kofoed fortæller mere om turen til Ukraine.