Nazisternes jagt på de danske jøder i oktober 1943 – set gennem en dagbog

07/10/2020

Aviserne vil i denne uge skrive om de danske jøders skæbne under 2. verdenskrig. Det samme gør Bent Hylleberg i en ny biografisk skitse, der nu føjes til hans historie om ’danske baptister og tyske nazister’, der udkom som en webside den 5. maj i år. Biografien handler om en jøde, der blev døbt i Købnerkirken i 1940, og om hans dramatiske flugt til Sverige i en robåd den 6. oktober 1943. Flugten lykkedes for de ni, der kom til Höganäs efter seks timers kamp på Øresund.
Bent Hylleberg siger: ”Vores jødekristne trosfælle, der hed Selig Bonsing, skrev dagbog gennem 1½ år, mens han var i Sverige. Han kom hjem i maj 1945 som soldat i Den danske Brigade. Biografien bygger på denne omfattende dagbog. Vi hører ikke blot om flugten, men også om hans møde med svenske baptister i Stockholm. Om hans liv som flygtning og kamp for at få arbejde, om at bevare forholdet til Grethe, hans forlovede fra Købnerkirken, om Bredahl Petersens omsorg for ham ’derovre’, om hans træning i Brigaden og om jødehad sammesteds – og om hjemkomsten til København, hvor hans kompagni kom i nærkamp med tyskerne.”
Læs beretningen om en ung baptist, der kunne tænke og skrive, så det giver stof til eftertanke mange år efter. Selig Bonsings biografi kan læses bag dette link.