”Nemmere at starte noget nyt end at lukke noget ned”

07/11/2018

”Jeg har en dyb overbevisning om, at hvis vi vil se evangeliet have fremgang i vores land og vores byer, så er det bydende nødvendigt, at vi planter nye kirker”. Sådan siger Lars Midtgaard, præst i Bethelkirken i Aalborg. Han deltog i sidste uge som repræsentant for BaptistKirken i en stor menighedsplanter-konference.
City to City Europe er en tværkirkelig menighedsplantningsbevægelse. Konferencen i sidste uge var i Krakow i det sydlige Polen. Her mødtes over 600 fortrinsvis menighedsplantere. Og enkelte som Lars Midtgaard, der er bedt om at undersøge basis for et kommende menighedsplanter-arbejde i BaptistKirken. Missionsforbundet er godt i gang, og de deltog også med fire deltagere, hvor Lars og Anders Hyldgård fra Pandrup var ’vores’ to deltagere.
Formålet med City to City er at kalde på, motivere til, hjælpe, støtte – også økonomisk – nye kristne fællesskaber. Undervisning, inspiration, historiefortælling fra forskellige menighedsplantningerne.
”Vi deler både kampene og sejrene. Det er meget åbent og ærligt, ikke elitært.” Han uddyber det første citat: ”Nye kirker har bedre forudsætninger for at kunne tolke på den omgivende kultur og være en kirke, der er relevant for nutidens mennesker. Det kan gamle kirker også, men det er en langt sværere og hårdere omstilling og medfører en følelse af tab. Det er nemmere at starte noget op end at lukke noget ned,” slutter Lars.