Ny formand for Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund

01/09/2021

Rasmus Munch Højmark havde i god tid forinden meddelt, at han efter syv år som formand ikke ønskede at genopstille til valg på BBUs Landsmøde i Lai Baptist Church i Ringe den 28. august. Derfor skulle en ny formand vælges og det blev den 22-årige Nicolas Ditlev Fromsejer, der kommer fra Roskilde Baptistkirke. Nicolas har været med i BBUs ledelse siden 2020 og har i flere år været formand for ’Timoteos projektet’, der søger at forbedre forholdene for udsatte børn og unge i Honduras.
Ledelsen i BBU består udover formanden af to næstformænd og fire medlemmer. Alle er på valg hvert år. Som næstformænd blev Marcus Kristoffersen genvalgt og Simon Boeriis nyvalgt. Julie Bay-Smidt genopstillede ikke. Øvrige i ledelsen er Cung Hu og Sambuh Langle (nyvalgt). Sofie Ullemose og Emilie Wilki Nielsen ønskede ikke genvalg og der blev ikke fundet nye kandidater før valget. Ledelsen fik mandat til at udfylde de to ledige pladser og det er allerede sket, nemlig Astrid Vesterager og Frederik Rask.
“Aldrig så jeg et BBU smukkere før… Efter ni år i BBUs landsledelse, heraf de syv år som formand, er min endestation nået. Tak for den del af rejsen, jeg fik lov til at være med på, det har været en vild rejse. Og god vind fremover til den nye ledelse…” sagde Rasmus i sin mundtlige beretning.
Torben Andersen, generalsekretær i BaptistKirken, deltog i mødet og takkede for samarbejdet og bekræftede de pæne og personlige ord, der var blevet sagt om Rasmus i takketaler af først Nicolas og derefter af Bo Lundgaard, forretningsfører og foreningskonsulent i BBU. ”Rasmus, tak for samarbejdet, du er en god fyr, du er godt gift og om kort tid er du også en god far. Alt godt ønskes fremover, Guds rige velsignelse! ” lød det bl.a. fra Torben Andersen, der også benyttede anledningen til at byde den nye formand velkommen til opgaven med ønsket om og troen på et godt og konstruktivt samarbejde mellem BBU og BaptistKirken. ”Det har vi altid brug for og vi har brug for hinanden!”
”Nu har jeg oplevet BBUs årlige ”Inspirationsdag med Landsmøde” to gange, og hver gang med et meget spændende program og relevante indlæg, som jeg kunne ønske, at flere deltog i”, fortæller Torben Andersen. I år var det bl.a. Nana Bugge fra CUR (Center for Ungdomsstudier), der talte om Generation Alpha. Her er de ældste født i 2007, hvor Steve Jobs præsenterede den første IPhone – og de yngste har været brugere af iPads, før de kunne tale. Altså børn og unge, som sætter nye krav til både deres forældre og de voksne, som de møder i fritidslivet – også i BBU.
En præsentation af den nye formand, Nicolas Fromsejer, følger senere på baptist.dk. Læs i øvrigt mere på www.bbunews.dk.