Positiv mail-storm mod politikere

20/09/2017

At tæppebombe politikerne med mails, der fortæller, hvad lokalforeningerne får ud af momskompensationen. Det er strategien fra Indre Mission, i en tid hvor politikerne overvejer at tage netop momskompensationen fra religiøse foreninger. Hermed er ideen givet videre.
Fra 2007 har momskompensationen været givet for at støtte almennyttige foreninger. “Pengene var jo vel at mærke betalt som moms, altså skat. Så det er penge, staten betaler tilbage til almennyttige foreninger. Det, der nu stilles spørgsmål ved, er, om kirker og kirkelige foreninger og ungdomsforeninger er almennyttige. Det er en fremmedgørelse for, hvordan trosfællesskaber også kan opdrage til demokrati og positiv deltagelse i samfundet”, siger BaptistKirkens generalsekretær Lone Møller-Hansen.
Sidste gang ordningen blev ændret med kort varsel, gik det alvorligt ud over menigheden i Sæsing, der mistede mere end to mio. kr., som de havde regnet med at få efter deres millionbyggeri.
Netop derfor advarer BaptistKirken de lokale menigheder mod at budgettere med momskompensation, som er en meget usikker indtægt.
Baptistkirken i Danmark modtog sidste år godt 51.000 kr. i momskompensation, men en lang række lokale menigheder modtager også momskompensation.
Generalsekretær i Indre Mission Hans-Ole Bækgaard og formand for Grundtvigsk Forum Kirsten M. Andersen har også taget initiativ til et åbent brev til politikerne, som en række kirkeledere har skrevet under på. Heri skriver de bl.a., at det er forkert, når skatteminister Karsten Lauritzen (V) påstår, at det oprindeligt ikke var tanken, at religiøse foreninger og kirker skulle kunne modtage momskompensation. Det har været en del af argumentationen for at fratage religiøse foreninger denne kompensation.