Så begynder studierne – også i teologi

30/08/2017

I disse dage begynder de studerende, der læser på de videregående uddannelser. Langt de fleste studerende har mulighed for at få SU-midler, der kan understøtte, at studieordningerne kan følges. Men ikke alle. Derfor vedtog BaptistKirkens landskonference denne sommer at støtte studerende, der læser teologi på institutioner, hvor SU ikke kan opnås. For at komme i betragtning skal den studerende indgå i et formaliseret samarbejde med en lokal menighed, der bliver uddannelsesmenighed. Til modellen hører også, at der skabes en mentorordning i menigheden. Og at det hele sker på forsøgsbasis. Forslaget, der blev vedtaget, kan læses i referatet fra Landskonferencen, klik her.
Ledelsen har bedt Henrik Holmgaard, formand for Tjeneste- og Uddannelsesudvalget, og Bent Hylleberg, tidligere rektor med erfaring fra flere af den slags modeller, om at udarbejde en ’drejebog’, som menighederne og de studerende kan lægge til grund for samarbejdet. Herom kommer der hurtigst muligt nyt. På temadagen i Odense 30. september – ’Om menigheder og præster – hvor går vejen?’ – vil der også blive orienteret om de nye retningslinjer.