Små baptistsamfund i Mellemøsten

06/01/2021

Der findes baptister i både Egypten, Israel, Jordan og Libanon, men det er små, skrøbelige kirkesamfund i det område, hvor kristendommen først slog rod.
I Egypten er der ét baptistsamfund med 19 kirker og 2250 medlemmer. I Israel er der 17 baptistkirker og 900 medlemmer. På trods af det lille antal medlemmer har kirkesamfundet en skole og en uddannelse for præster i Nazareth. I Jordan er der 22 kirker med 1500 medlemmer. Og i Libanon 32 kirker med 1600 medlemmer. I Libanon har Arab Baptist Theological Seminary (ABTS) bl.a. stillet lokaler til rådighed for familier, der mistede deres hjem ved eksplosionen i Beirut sidste år.
Lina Sawan fra Libanon, der er ny vicepræsident i Baptisternes Verdens Alliance, BWA, beder om forbøn for – Politisk stabilitet, mens en ny regering formes.
– Kristne ledere, der kan give befolkningen håb og lede til Kristi kors.
– Nåde over de internationale ledere, der har indflydelse i Libanon.

Også Kroatien har brug for speciel forbøn. 29. december ramtes landet af et kraftigt jordskælv (6,2 på Richter-skalaen). Syv baptistkirker ligger i det område sydøst for Zagreb, som blev hårdest ramt. I den by, hvor selve epicenteret var, stod baptistkirken mirakuløst uskadt, men andre er meget ødelagte og frem for alt har mange mistet deres hjem. Hjælpsomhed og gæstfriheden er stor i Kroatien, og lige nu beder det kroatiske baptistsamfund mest om forbøn fra kristne brødre og søstre.