Nytår i Coronaens tegn

06/01/2021

De fleste baptistkirker har siden jul haft aflyst deres gudstjenester og i stedet sendt eller henvist til andagter og online gudstjenester.
Mindst én menighed holdt dog levende gudstjeneste i søndags den 3. januar. Det var i Roskilde Baptistkirke, hvor de Corona-venligt havde sat et glas cider og et marcipanbrød ved hver stol. De plejer at byde nytåret velkommen med bobler og kransekage, men valgte denne løsning i år.
”Der er ikke så mange, der kommer – måske 25 – men der er nogle, for hvem det betyder meget at komme fysisk, selvom vi også streamer alle gudstjenester og har gjort det længe,” siger Jakob Vagner, præst i menigheden.
På Bornholm forbereder de sig på en langvarig nedlukning af gudstjenester, hvor der kun bliver sendt online om søndagen. Nu på søndag skulle man holde den udsatte nytårsgudstjeneste med nadver. I stedet er der iværksat en uddeling af nadversæt med druesaft og en kiks til i alt 74 hjem, og så kan alle, der har en computer, deltage ved nadveren i den kommende søndags gudstjeneste hjemmefra, men med en følelse af at de andre gudstjenestedeltagere gør præcis det samme.
”Vi følger hele tiden kirkeministeriets retningslinjer. Siger de, at vi skal lukke ned, så gør vi det. Det gjorde vi juleaften,” fortsætter Jakob Vagner. Han forklarer også, at de i Roskilde har mest fokus på at forberede en god opstart, når det kan lade sig gøre: ”Det må ikke komme bag på os. Så vi gør klar til nye netværksgrupper og træner ledere lige nu. Og så har vi gang i et hjemmebesøgsprojekt, hvor man kan melde sig som vært eller gæst. Endelig har de lavet et andagtshæfte, som tager udgangspunkt i menigheden og som har en daglig andagt fra 10. januar og 42 dage frem – og som hænger sammen med søndagsgudstjenesterne.
Også generalsekretær Torben Andersen tænker, at nedlukningen bliver mere langvarig, især efter pressemødet i går, tirsdag, hvor der er skåret ned til, at det er tilladt at mødes fem personer både privat og offentligt.
”Jeg tror, vi skal have fokus på en genåbningsfest engang i foråret. Så vi ser på, hvordan vi kan styrke fællesskabet i menigheden til den tid.”
Se på menighedernes hjemmesider eller på Facebook, hvor der sendes gudstjenester på nettet.