Udtalelse fra APBF om angreb i Myanmar

04/11/2021

Udtalelse fra Asia Pacific Baptist Federation ovenpå militærets angreb og nedbrænding af en baptistkirke og baptisters hjem i Thantlang, Myanmar.

Asia Pacific Baptist Federation (APBF) består af 65 medlemskirker med over 33.000 kirker fra 22 lande i Asien og Stillehavsområdet. APBF er en del af de 47 mio. baptister i Baptisternes Verdens Alliance, som har 241 medlemsorganisationer i 126 lande verden over.

Vi fordømmer de nylige militærangreb på landsbyen Thantlang 29. oktober 2021, begået af militærjuntaen.

Asia Pacific Baptist Federation er specielt bekymret over at høre om ødelæggelsen af huse og ejendom, inklusive mange baptistfamiliers hjem. Vi har modtaget rapporter om, at nedbrænding af disse huse skyldes hård artilleri-beskydning fra militærets side. Mere end 270 hjem, inklusiv den største baptistkirke i Thantlang brændte pga bombeangreb sat i værk af militærjuntaen.

Angrebene på Thantlang, der startede sidste måned, har betydet, at hele landsbyen, familier, gamle og børn, er flygtet. Baptistpræsten Rev. Cung Biak Hum blev skudt og dræbt den 18. september, mens han forsøgte at hjælpe med at slukke en brand i et hus, ejet af et menighedsmedlem. Sådanne angreb på uskyldige civile og deres ejendom er ubegrundet og må stoppe.

APBF fordømmer enstemmigt den nyeste optrapning af vold mod ubevæbnede civile, der protesterer, og de nylige luftangreb og bombning i dette område. Vi asiatiske baptister er solidariske med Myanmars baptister og beder hele det globale baptist-fællesskab om at gøre det samme. Vi beder også om, at det internationale samfund griber ind for at stoppe forringelsen af sikkerheden i Myanmar og den frygt, det medfører.

Vi opfordrer alle parter til at prioritere fred og sikkerhed for børn og deres familier. Det er specielt vigtigt lige nu, hvor Covid-19 er livstruende og kan komme ud af kontrol. Vi appellerer til militærlederne om at afstå fra at ødelægge steder, hvor mennesker samles til religiøs lovprisning, og de meningsløse angreb på religiøse ledere.

Vi opfordrer den øverstbefalende general Min Aung Hlaing til at stoppe disse uhyrligheder, omgående at frigive de valgte medlemmer af regeringen fra deres fangenskab og lade Myanmar vende tilbage til det demokratiske styre og en fredelig udvikling.

De sidste årtiers konflikt og ustabilitet i Myanmar har kun resulteret i store tab af liv, mangel på udvikling og en underminering af folkets frihed og rettigheder. At vende tilbage til sådan en æra er meget beklagelig.

Vi vil løfte vores stemme i en appel og i bøn; vi beder for fred og forsoning i Myanmar, for at demokratiet genindføres og forstærkes og for sikkerhed og beskyttelse af alle borgere i Myanmar uanset etnicitet imod vold og brutalitet.

#standwithmyanmar