Uventet sammenhængskraft

15/04/2020

”Det kan vise sig, at der er mere sammenhængskraft i BaptistKirken ved, at menighederne holder virtuelle gudstjenester, fordi de ikke må mødes i kirken. Det er et paradoks i en situation, hvor vi samtidig må aflyse vores sommerstævne og formentlig også vores landskonference”, siger BaptistKirkens formand Per Beck.
Han har glædet sig over at se kreativiteten i menighederne den forgangne måned. Selv deltog han i en drive-in gudstjeneste i Hjørring påskedag.
Generalsekretær Torben Andersen tænker også, at der ud af krisen kan komme noget positivt. Dels at vi som mennesker har brug for at trække os tilbage – og nu er tvunget til det. Og dels en nytænkning omkring at formidle evangeliet, som betyder, at vi når længere ud.
”Jeg er ikke bekymret for Guds kirke på jord. Men jeg kan godt være bekymret for de menighedsmedlemmer, der ikke er online. Dem skal vi huske.”
Torben ser også sammenhængskraften i, at mennesker shopper rundt og får indtryk fra andre baptistkirker og lytter til andre prædikanter. Og bliver inspireret. (Se listen med on-line-gudstjenester mm. på BaptistKirkens hjemmeside her.)

baptist.dk har igen ’været rundt’ i fire menigheder og set, hvad der sker. Læs om Østhimmerland, Nørresundby, Købnerkirken og Aarhus her.