Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 29. november 2017

Kære menigheder

Vedr. den nye EU-persondata-forordning

I har forhåbentlig alle haft deltagere med på ISOBRO og FrikirkeNets kurser om forordningen i sidste uge og har fået et indblik i, hvad den betyder for jeres databehandling.

Mettes PP-slides fra kurset er vedhæftet her og kan også findes på ISOBROs hjemmeside under Medlemsmøder og derefter under Persondataforordning 7.9.2017, Skabelon 4.

Se også de øvrige links under 7.9.2017, der indeholder mange brugbare oplysninger om forordningen.

Jeg fremhæver her nogle af Mettes slides:

Slide 6: Her er der link til forordningen (Mettes opfordring: ’Læs den!’), betænkningen, en informationspjece og vejledninger.

Slide 8: Hvad handler det her egentlig om – hvad er data?

Vi skal alle lave en fortegnelse over, hvordan vi behandler data, og den kan I starte med nu!
slide 39 er der et skema, som I kan arbejde ud fra. (Et mere omfattende skema findes i betænkning nr. 1565 om forordningen, der ligger på Justitsministeriets hjemmeside. Se side 461 og frem i Del I, bind 1.)

slide 38 er der 12 spørgsmål, der kan bruges som et hjælpeværktøj til jeres arbejde – og på slide 45 har hun ridset op, hvad vi kan gå i gang med nu.

Og som Mette skriver på sit sidste slide – gå sammen og hjælp hinanden.

Vi venter stadig på en vejledning fra Justitsministeriet om forordningen møntet på foreninger. Ligeledes vil ISOBRO lave nogle vejledninger – de er beskrevet på slide 44. Begge dele skulle blive færdige inden jul, og det vil være fornuftigt at vente på dem.

Vi arbejder på at lave en oversigt over, hvad I i hvert fald skal arbejde med, men vi kan ikke give jer en facitliste!

Husk, at det her vedrører ikke kun bidragssekretær og protokolfører – det er alle i menigheden, der håndterer data – præst, børnekirkeleder, lovsangsleder osv.

Tilmelding til GLS

BaptistKirken er medlem af Willow Creek Danmark og dermed også Global Leadership Summit, GLS, der holder lederkonference hvert år – sidste weekend i oktober i København og første weekend i november i Aarhus. Det er lederundervisning i verdensklasse. I år slog konferencerne deltagerrekord med over 600 deltagere i alt. Også flere lokale menigheder er medlemmer, men det behøver man altså ikke at være for at få retten til billigere gruppe-billetter og retten til at hente undervisningen ned online. De seneste års undervisning kan alle baptistkirkerne få kodeordet til ved at kontakte info@baptistkirken.dk.
Hvis I gerne vil afsted i 2018, er det en god idé at tilmelde sig inden 1. december og få billetterne 300 kr. billigere. Man kan tilmelde sig online. For at få yderligere 200 kr. i rabat, skal man være min. 10 (her kan man måske slå sig sammen med nabo-menigheden?) og så skal I klikke på Baptistkirken i Danmark som medlemsorganisation.

Mange hilsner
Gitte Elleby Jørgensen