Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 5. juli 2023

Kandidatskemaer, rapport om fremtidens præster, navne til LK1, gudstjenestetider og info vedr. Kirkeministeriet.

Kære menigheder

Kandidatskemaer

Til formands- og ledelsesvalget på Landskonference 1 har kandidaterne udfyldt et præsentationsskema, som vedhæftes her.

Fremtidens præster?

Rapport i forbindelse med spørgeskemaundersøgelse blandt menigheder i Baptistkirken i Danmark, samt interviewundersøgelse blandt præster og tidligere præster i BaptistKirken, udsendes hermed. Den ligger også på hjemmesiden her.

Den er udarbejdet, af Ole Lundegaard på initiativ af BaptistKirkens ledelse, med henblik på at belyse den fremtidige præstesituation i BaptistKirken.

Resultatet af undersøgelsen vil blive fremlagt på de kommende Leder- og medarbejderdage af Ole Lundegaard med tid til samtale om de udfordringer, som undersøgelsen peger på. Det sker på lørdagene den 30. september i Roskilde Baptistkirke og den 7. oktober i Vaarst Baptistkirke. Her vil erhvervspsykolog Mads Lindholm også medvirke og tale om udfordringer ved at være ledelse, når det gælder udvikling, trivsel og teamsammensætning. Dagene var planlagt i foråret men blev udsat pga. sygdom. Til gengæld vil de nu også naturligt indgå i den revitaliseringsproces, som er sat i værk af BaptistKirkens ledelse, hvor spørgsmål vedrørende fremtidens præster også spiller en stor rolle.

I forordet til rapporten lyder det bl.a.: ”Hvad tænker menighederne om at have eller ikke have ansat præst? Hvor tænker man at få sin kommende præst fra? Hvordan løser man pt typisk præstelige funktioner, når man ikke har en ansat præst? Hvordan opleves det at være menighedsledelse? Er svaret for mindre menigheder at arbejde sammen i regionale menigheder? osv. Samtidig har der været et ønske om at høre, hvad præsterne selv tænker om deres tjeneste og fremtid, hvorfor der er gennemført en lang række interviews med præster og tidligere præster i BiD.”

Målgruppen for dagene er ledere og medarbejdere i menigheder og landsorganisationer, men alle interesserede er velkommen. Programmet er det samme de to lørdage 30. september og 7. oktober fra kl. 10.00-15.30 med kaffe og brød fra kl. 9.30. Prisen for deltagelse er 100 kr. Tilmelding kan foretages via kalenderen på baptistkirken.dk og programmet udsendes i august. Tovholder er generalsekretær Torben Andersen.

Reminder om navne til Landskonferencen

Jeg har pt modtaget navne fra 26 menigheder – dvs. jeg mangler navne fra 26 menigheder! Vil I sørge for omgående at sende navne til info@baptistkirken.dk:

Navne på stemmeberettigede til Landskonference 1 (to fra hver organisation og tre fra hver menighed)

Navne på døde og nye medlemmer Af nye medlemmer skal medtages nydøbte og tilflyttede fra andre kirkesamfund. Baptister tilflyttet fra andre menigheder eller genoptagede medtages ikke.

Gudstjenestetider

BaptistKirkens nyhedsbrev holder sommerpause i ugerne 29-32. Det betyder, at jeg i næste uge, d. 12. juli, udsender gudstjenestelister for 16., 23. og 30. juli samt 6. og 13. august. Hvis I vil have gudstjenestetider med i listerne, skal I sende info om disse søndage senest d. 10. juli.

Kirkeministeriet kontrollerer

Har I ikke fået brev fra Kirkeministeriet i e-Boks, er nedenstående ikke relevant for jer!

Kirkeministeriet er i gang med at forberede en stikprøvekontrol af de regnskaber for 2021, som er uploadet i Trossamfundsregistret. I den forbindelse har flere menigheder fået brev i e-Boks om mulige fejl i deres regnskab. Har I fået brev, og endnu ikke svaret, så se vedhæftede brev, hvor der beskrives typiske fejl og deres løsning. Er der stadig tvivl om noget, så kontakt gerne Ulla Holm, ulla@baptistkirken.dk, 2299 6483 (ferie i uge 31-33). I kan også ringe til Kirkeministeriet på det telefonnummer, der er angivet i brevet.

Læs også dagens nyhedsbrev.

Mange hilsner
Gitte Elleby