Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 23. august 2023

Om leder- og medarbejderdage samt webinarrække om Ukraine

Kære menigheder

Leder- og medarbejderdage aflyses

De planlagte Leder- og medarbejderdage henholdsvis 30. september i Roskilde og 7. oktober i Vaarst bliver ikke til noget. Det har BaptistKirkens ledelse besluttet på sit første møde efter sommerstævnet, idet timingen ikke længere er optimal. Torben Andersen, tovholder for planlægningen af dagene, understreger, at det ikke er fordi, det planlagte program ikke længere er relevant, men at emnerne derimod indgår senere i arbejdet med BaptistKirkens fremtid – også kaldet revitaliseringsprocessen. Det gælder både Mads Lindholms input om det gode arbejdsmiljø for frivillige og ansatte, og Ole Lundegaards konklusioner i rapporten på spørgeskemaundersøgelsen om Fremtidens præster og de spørgsmål, der rejses på baggrund af menighedernes svar.
I stedet vil Ole Lundegaard kommentere på rapportens indhold i en video, der kan bruges som oplæg til en samtale lokalt i menighedsråd eller på menighedsmøde – gerne allerede dette efterår. Videoen er klar i løbet af september.

Rapporten blev udsendt til menighederne i juli, og den kan findes her. Web-redaktør Henrik Andersens artikel om rapporten på baptist.dk kan læses her.

Webinarer om Ukraine

Folkekirkens migrantsamarbejde har lavet en webinar-række ’Sammen om Ukraine’. De skriver selv:

”I webinarrækken vil du have mulighed for at lære Ukraines historie og kultur bedre at kende, høre hvordan det står til med de ca. 37.000 ukrainere, som er kommet til Danmark siden krigens begyndelse, og hvordan kirken kan engagere sig i arbejdet med Ukraine og ukrainere. Webinarene henvender sig til dig, som er nysgerrig på at vide mere, eller som har et engagement med ukrainere, om det er gennem dit arbejde eller som frivillig.”

Selv om det er i Folkekirke-regi kan baptister nok også blive klogere, så arbejder I med ukrainske flygtninge, kan I læse mere på https://www.interchurch.dk/materialer/migrantsamarbejde/nyheder/webinarserie-sammen-om-ukraine.

Webinarrækken er startet – 2. webinar holdes i senere i dag!

Mange hilsner
Gitte Elleby