Valg af formand og ledelse

08/02/2023

Ved landskonferencen den 17. juli på Lindenborg skal der vælges ny formand for BaptistKirken, idet Per Beck har været formand i seks år og ikke kan genvælges.
Desuden er der valg til ledelsen. Til valget genopstiller: Bodil Højbak Møller, Christian Bylund og Jamie Cunningham.
Følgende ledelsesmedlemmer er ikke på valg: Vibeke Dalsgaard, Moses Lal Bawi Peng og Biak Chin Par Lian (Chin Chin).
Målsætningen er, at der ud over formanden er valgt seks medlemmer til ledelsen + en suppleant. I øjeblikket er der ingen suppleant, og hvis et af ledelsens nuværende medlemmer vælges som formand, skal der vælges et andet medlem til ledelsen. Under alle omstændigheder er der således behov for, at der opstilles kandidater til valg af formand og til ledelsen.
Opstilling af kandidater foregår jf. Landskonferencens forretningsorden ved forslag fra menighederne. Senest tre måneder før Landskonferencen (i år er fristen 17. april) fremsendes forslag til kandidater til BaptistKirkens sekretariat, der videregiver forslag til forslagsudvalget. Forslagsudvalget indhenter tilsagn fra opstillede kandidater. Såfremt der herefter ikke er opstillet kandidater til ledelsen, så der ud over formanden kan vælges en ledelse på seks medlemmer og en suppleant kan forslagsudvalget supplere antallet af opstillede kandidater således, at der ud over formanden kan vælges seks ledelsesmedlemmer og en suppleant.
Kandidater foreslået af menigheder opstilles altid, når tilsagn er indhentet. Organisationer og personer kan indsende ideer til kandidater, via BaptistKirkens sekretariat, til forslagsudvalget, der selv afgør, om der arbejdes videre med fremsendte, såfremt der er behov for at supplere menighedernes foreslåede kandidater.
”Vi håber, at menighederne vil tage del i opstilling af kandidater til valg”, udtaler Per Beck.