Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
SCMT seminar ÅNDBAR KIRKE

I Aarhus Citykirke

INTRODUKTION:
Som menighed bekender vi at: “Vi tror på Helligånden!” Vi beder: “Kom Helligånd”, og som Kirke er vi Helligåndens fællesskab. Det er Helligånden, som gennemsøger alt, selv Guds dybder. Det er ved Helligånden, at den treenige Gud berører mennesket, transformerer og manifesterer sit mangfoldige nærvær.

Den karismatiske kirkes udfordringer er mange, bl.a. når Åndens liv og ledelse reduceres i en ensidig performanceorienteret, programdrevet gudstjenestepraksis, eller hvis Åndens liv teoretiseres væk i stivnede liturgiske ord og former.

I SCMT er vi optaget af kirkens karismatiske identitet, fordi vi mener, at en sekulær tid stiller kirken overfor udfordringer som præster, ledere og teologer skal kunne navigere. Udvikling af kirkens karismatiske identitet kræver kendskab til pneumatologi og ekklesiologi, samt kompetencer til menighedsbaseret teologisk refleksion for at bevare et rigt og mangfoldig udtryk i kirkens spiritualitet og trosudvikling.

Kirkens karismatiske identitet skal fordre robust kristen trosudvikling i en sekulær tid. Den udfordring vil vi imødegå på dette seminar, og igennem oplæg og dialog tegne konturerne til arbejdet med sunde karismatiske ekklesiologier.

KEYNOTE:
– Professor Amos Yong, Fuller University
– Phd & Generalsekretær Silje Kvamme Bjørndal, Areopagos

DANSK PANEL:
– Anders Michael Hansen, sognepræst i Karlslunde Strandkirke, DanskOase
– Leif Petterson, Forstander Mariager Højsole, MOSAIK
– Ole Lundegaard, præst i Korskirken Herlev, Baptistkirken
– Henrik Holmgaard, Dagligleder af SCMT, Apostolsk Kirke

TILMELDING:

PROGRAM:
10.00: Ankomst og kaffe
10.15: Velkomst. Introduktion til dagen (Bent Bjerring-Nielsen)