Alligevel håb i BWA

15/03/2017

Der er krise i BWA, ingen tvivl om det. Alligevel var der en overraskende god stemning på dette års verdensrådsmøde i første uge af marts i Washington DC.
Ikke fordi verdenslederne lukkede øjnene for realiteterne, men fordi en sådan krise også åbner muligheder.
Der skal vælges en ny generalsekretær. Der er allerede nedsat en gruppe, som skal finde den rette person. En anden arbejdsgruppe ser på mulighederne for at organisere sig helt anderledes, således at ikke alle direktørerne skal flytte til USA, men at vi kan få fordel af ny it og kommunikationsmetoder, og vende det til en fordel at være til stede ude i verden, hvor medlemskirkerne er.
Endelig var der i 2016 en kæmpe krise omkring baptisternes organisering af nødhjælp. De stridende parter har mødtes og kom ved verdensrådets møde i år med et forslag til en måde at samarbejde på, der kan styrke baptisternes nødhjælp. De er enige om at koordinere hjælpen, så de forskellige organisationer fra forskellige dele af baptistverdenen ikke konkurrerer med hinanden, og sådan at mennesker i krise kun skal samarbejde med én repræsentant fra baptistkirkerne. Dette nye netværk bliver kaldt Herambee, der er swahili og betyder ’Vi gør det sammen’.
”Jeg vendte noget gladere hjem fra BWA-mødet i år end sidste år,” fortæller generalsekretær Lone Møller-Hansen.
Læs mere på www.baptist.dk: De eneste kristne i tyrkiske Samsun og Håb for BWA trods mange udfordringer.