Bank blev til kirke

01/02/2017

Det hele begyndte med Leonard Cohens Hallelujah på klaver og trompet! Så var feststemningen slået an, da Østervrå Frikirke indviede sin nye kirke på torvet midt i byen. Efter gudstjenesten fortalte menighedsrådets formand, Susanne Andersen, om bygningen, som menigheden rykker ind i efter 11 år i det gamle mejeri: ”Nordjyske Bank ville lukke sin filial her i byen. For 1½ år siden blev idéen født, at vi skulle købe banken. Vi er kun en lille flok – 28 medlemmer mellem 16 og 92 år – så det var selvfølgelig en beslutning, vi skulle være enige om, og vi skulle tro på, at det, der var startet 10 år tidligere, kunne bære igennem i kommende år. Det er vores håb og vores motivation, at Guds sag skal lykkes her. Derfor har der været brugt mange kræfter på at få banken gjort til en kirke, der ikke kun skal fungere om søndagen, men gennem hele ugen.”
Gudstjenesten samlede fem gange antallet af de nævnte medlemmer! Alle glædede sig over de ombyggede og nu velegnede lokaler, der skulle indvies. Menighedsrådet læste tekster fra Bibelen om at være et ’Gudshus’ og flettede bønner ind om Guds velsignelse over kirkehuset og arbejdet, der skal finde sted her. Efter indvielsen blev alle betaget af ét af dagens højdepunkter – da klaver og trompet forenedes i lovsangen ’You raise me up!’ – inden Bent Hylleberg prædikede over søndagens evangelium om ’stormen på søen’. Han sluttede: ”I dag siger Jesus til os: ’Kom med ud at sejle! Jeg er om bord! Følg mit kald! Stol på mit nærvær – i al slags vejr!’ Når vi lægger fra land, sker det utrolige. Evangeliet slutter med, at ’folk undrede sig’ – og spurgte: ’Hvad er Han for én?’ Må folk i Østervrå undre sig, fordi I nu lægger fra land – med Herren ombord! Og må I få velsignelse til at løfte Jesus frem af tidens kaos, så mennesker ikke blot undrer sig, men tager imod ham som Herre og Frelser! – God sejlads!”
Efter gudstjenesten fulgte hilsner fra Baptistkirken i Danmark, fra mange nabomenigheder og fra sognekirken i Østervrå. Dagens kollekt gik til kirkebyggeri i Rwanda, hvortil der blev indsamlet 4.500 kr. Og så sluttede en festdag i Østervrå, hvor byens tredje baptistkirke nu har set dagens lys, med et kæmpe kaffebord, der var festdagen værdig! De to første blev bygget i 1896 og 1919, men er begge taget ud af brug. Se den nye kirke her, og læs også Østvendsyssel Folkeblads artikel fra dagen her.