Baptister på Samsø? – og Amazons grundlægger!

16/12/2020

Spørgsmålet i overskriften er der ganske givet mange, der vil forstå. Men der har været en baptistmenighed på Samsø. Dens historie er gravet frem af Niels Henrik Nielsen, der er formand for Slægts- og Lokalhistorisk Forening på Samsø. Landsbyen Ørby på øens sydlige del er i år temaet for foreningens årbog. Netop i Ørby lå baptistmenighedens ’Forsamlingshus’, der blev bygget i 1905. Menigheden virkede på Samsø fra 1890 til ca. 1930.
Årbogen fortæller historien om et fattigt ægtepar, Anne og Morten Jørgensen, der blev én af søjlerne i menighedens liv. På grund af den generelle fattigdom på øen emigrerede flere af deres børn til Amerika. Morten Jørgensen Toldam (1861-1936) uddannede sig i Chicago til baptistpræst, tjente som sådan i bl.a. Kristuskirken, København, og i ti år som formand for Baptistsamfundet. Niels Anhøj udgav i 1980 bogen ’Morten Jørgensen Toldam fortæller’.
Hans bror, Johannes, emigrerede i 1892 og vendte aldrig tilbage. I USA arbejdede hans familie sig op gennem flere generationer. Således blev han oldefar til Jeffrey Preston Bezos (født Jorgensen). I 1994 grundlagde han Amazon, der i dag er verdens største onlinebutik. På de internationale medier præsenteres han som ’iværksætter, investor og filantrop’, men der fortælles også, at han brød med sine danske rødder. Årbogen bringer en del af Johannes Jørgensens erindringer, som de er fortalt til slægten i USA.
Bent Hylleberg fortæller, at Årbogen 2020 hedder ’Ørby. En arbejderlandsby på Samsø’. Den er på 180 sider, og den kan bestilles på www.genealogy-samsoe.dk.