Religionsfriheden er under pres – ReSam møde med kirkeministeren

16/12/2020

ReSam (Religion og Samfund) er et forum, hvor kristne, jødiske og muslimske ledere mødes for at tale om tro og samfund og lære hinanden at kende. Her er tale om en civilsamfundsorganisation, som søger at bidrage til samfundets positive udvikling, ud fra den præmis, at Danmark bygger på kristne værdier og religion spiller en vigtig rolle i nutidens samfund. Der er mere, der forener, end adskiller. BaptistKirkens repræsentant er generalsekretær Torben Andersen. Han deltog i et virtuelt møde 14. december med kirkeminister Joy Mogensen. Anledningen var, at ReSam skrev en lykønskning ved ministerens udnævnelse og foreslog et møde. Det er blevet udsat flere gange, men fandt nu sted. Målet var at gøre ReSam kendt for ministeren, og derfor blev den meste tid brugt på, at den enkelte deltager præsenterede sig selv og hvorfor man var med i ReSam. Ministeren kommenterede derefter og sluttede med at invitere til et nyt møde, når lovforslaget om oversættelse af prædikener til dansk er klart. ”Sådan at jeres bemærkninger også kan indgå i arbejdsprocessen”, lød det.

Flere gjorde opmærksom på religionens vilkår i samfundsdebatten og den politiske lovgivning og udtryk som ”religionsfriheden er under pres” blev anvendt. Joy Mogensen tog emnet op og sagde: ”Religion har en stor rolle i vores samfund, men religion kan også være som et tveægget sværd. Den, der holder sværdet, afgør, hvordan det skal bruges. Godt eller skidt? Jo, religionsfriheden er under pres, men hvorfor? Jeg mener ikke, at det er lovgivningen, der sætter den under pres, men derimod nyere grupperingers holdninger, der truer religionsfriheden. Det er det, vi som politikere må gøre noget ved. Altså må vi lovgive for at værne om religionsfriheden. Lad os hjælpe hinanden med at gøre de gode demokratisk indstillede stemmer og deres arbejde stærkere.”
Læs mere om mødet i artiklen ’Religionsfriheden er under pres’.