Bøn for forfulgte kristne – baptister i Usbekistan

29/04/2020

Usbekistan er et af de få lande i de gamle sovjetrepublikker i Centralasien, som har et baptistsamfund. Der er voldsom forfølgelse af de kristne i disse områder, og således også af de 60 baptistkirker med i alt 2735 medlemmer, som findes i Usbekistan. I de omliggende lande; Afghanistan, Kasakhstan, Kirgisistan, Mongoliet, Tadsjikistan og Turkmenistan er det slet ikke muligt at samle sig som kristne i f.eks. baptistkirker.
Der er derfor god grund til at bede for de kristne, og blandt dem baptisterne, og at støtte Baptisternes Verdens Alliance, BWA, i deres kamp for religionsfrihed og menneskerettigheder. Svenske Christer Daelander er en af dem, der arbejder for dette igennem FN på et baptist-mandat.
I BWAs ugentlige bønnebrev nævnes, at Usbekistan er blandt top20, når det handler om forfølgelser.
BWA opfordrer også til bøn for ofrene for den bestialske nedskydning af uskyldige i Canada i sidste uge. Læs bønnebrevet her.