Bøn for Østeuropa - og St. Vincent

14/04/2021

Baptisternes Verdens Alliance opfordrer os alle til at bede for baptister i Østeuropa i disse uger.
I denne uge er det Ungarn, Rumænien og Bulgarien, der er i fokus. I Bulgarien er de 68 baptistkirker med i alt 2850 medlemmer udsat for forfølgelse, særligt fra den dominerende ortodokse kirke, men også fra myndighederne. For et par år siden undgik de med nød og næppe en lovgivning, som i praksis ville have gjort kirkens arbejde ulovligt.
I Ungarn er der anderledes medvind med statens velsignelse af kirkelig aktivitet, så længe den ikke er kritisk overfor præsident Orbans styre og hans definition af ”kristne værdier”. Baptistkirken her tæller 299 kirker og 11.400 medlemmer. Og de driver bl.a. plejehjem, skoler og en baptist-radio.
I Rumænien er der to baptistsamfund. Et ungarsk-talende – som i mange andre lande med mange ungarsk-talende migranter – med 253 kirker og 8321 medlemmer. Og en rumænsk-talende med 1697 menigheder og 83.853 medlemmer. Det er et af de store baptistsamfund i Europa.
I sidste uge fik vi ikke nævnt, hvilke lande vi beder for. Da var det Serbien, Slovenien, Bosnien-Herzegovina og Kroatien. Læs mere her.
Desuden har Baptistkirken på St. Vincent bedt om forbøn for situationen på øen efter vulkanen La Soufriere er gået i udbrud. Over 20.000 er evakueret og tre af de syv baptistkirker på øen ligger i farezonen. Store mængder af aske fra vulkanen har ødelagt både bygninger og afgrøder, og der er mangel på drikkevand og strøm.
En af baptistkirkerne huser nogen af de evakuerede, og medlemmerne forsøger at skaffe mad og fornødenheder til dem.