Baptistiske ideer pibler frem

07/04/2021

Det er interessant, at der lige nu er andre, der arbejder for baptistiske mærkesager.
I alle de nordiske lande er der færre, der vælger at døbe deres børn. Det har betydning for selvforståelsen for den lutherske kirke som Folkekirke. Derfor afholdes der nu en fællesnordisk samtale kaldet ”Baptism in Times of Change”, dåb i en forandringstid, og det sker som fem webinarer.
Det tredje webinar er i eftermiddag, onsdag den 7. april, hvor de nordiske lutheranere vil diskutere, om barnevelsignelse kan være et alternativ til barnedåb.
Det er forskere, ledere og alle mulige andre, der gennemdrøfter dåb i forhold til tradition, teologi og praksis samt samfundsudvikling. Deltagerne er fra Island, Finland, Norge, Sverige og Danmark. Man kan tilmelde sig og være en flue på væggen. Følg i så fald dette link.
Og så er der nu et borgerforslag om at fjerne personregistrering fra Folkekirken. Argumenterne er de velkendte – ønsket om adskillelse af kirke og stat, men også en frygt for, at Folkekirken bruger sin indsigt til at missionere. ”Og det er baptister vel ikke så forskrækkede for længere,” siger Ole Lundegaard, præst i Korskirken i Herlev og tidligere underviser på Baptisternes Teologiske Seminarium. Han fortsætter:
”Det er ikke vores kamp at få staten løsnet fra Folkekirken. Det er Folkekirkens egen opgave, hvis de vil det. Vi som baptister skal først og fremmest være kirke.”
Læs mere om Oles holdninger til det gammel-baptistiske slogan om at adskille stat og kirke. Og hvordan debatten er nu i Folkekirken.
Det går noget trægt med indsamling af underskrifter, pt. er der 5.438 underskrifter – og der kræves 50.000 for at et borgerforslag skal tages op i Folketinget.