Corona-retningslinjer

14/04/2021

Her er en kort oversigt over de vigtigste ting i Kirkeministeriets Corona-retningslinjer, der sidst blev opdateret 30. marts. Oversigten er ikke fyldestgørende og ændringer kan komme til. Retningslinjerne i fuld længde kan findes her.
Lovkrav ved indendørs gudstjenester: Højst 1 person pr. 7,5 kvm gulvareal (medvirkende tælles ikke med), der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om Corona, der skal være vand og flydende sæbe eller håndsprit (mindst 70 % alkohol) tilgængeligt og alle skal bruge mundbind eller visir, når de ikke sidder ned (børn under 12 år og forkyndere og medvirkende under udøvelse af ceremonier er undtaget).
Anbefalinger ved indendørs gudstjenester: højst 30 minutters varighed; indret lokalerne, så man kan holde mindst 2 meters afstand; undlad fællessang; udpeg personer med ansvar for at overholde adgangsbegrænsning; overvej, hvordan nadver kan gennemføres sundhedsmæssigt forsvarligt.
Andre indendørs aktiviteter: højst 5 personer foruden de øvrige krav ovenfor.
Ved udendørs gudstjenester og andre udendørs menighedsarrangementer gælder et særligt forsamlingsforbud på 50 personer, uanset om deltagerne står op eller sidder ned, og man kan synge, hvis alle personer sidder/står med ansigtet i samme retning med 2 meters afstand.