Bombardementer i Chin Staten

03/11/2021

Fredag den 29. oktober blev Thantlang i Chin Staten i Myanmar bombet af militærstyret i Myanmar. Mange herboende chin’er har familie i netop Thantlang. Siden kuppet i februar er forholdene i Myanmar gradvist blevet værre – især for udsatte etniske grupper som chin’er, karenere og kachin’er. I forvejen er sundhedssystemet i knæ og mange er internt fordrevne i Myanmar og altså også Chin Staten. Samtidig forværres den humanitære krise overalt i landet, ligesom også Corona er et stigende problem. Med fredagens bombninger i Thantlang, hvor også kirker blev bombet, blev omkring 40.000 flere sendt på flugt. I de senere måneder er lokale oprørsgrupper blevet mere og mere aktive og militærets modsvar er altså bombninger af landsbyer.
I BaptistKirken har vi besluttet at støtte Myanmar med et projekt, der fokuserer på at støtte internt fordrevne, bl.a. ved at etablere lokale sundhedsteams og altså akut hjælp til hjemløse. (Projektet er også i projektfolderen for 2022). Det er besluttet at sende 100.000 kr. afsted snarest muligt, men behovene er endnu større. Vi opfordrer derfor alle til at bede for hele Myanmar og især Chin Staten. Udover forbøn kan indsatsen også støttes ved at indbetale på MobilePay 330048 eller konto 3201 10042879 mærket ’Myanmar’. Gaver er fradragsberettigede efter gældende regler.