Borgerforslag om fødselsregistrering

10/02/2021

Der er fremsat et borgerforslag om adskillelse af personregistrering og Folkekirken.
I skrivende stund har over 4.600 skrevet under – og flere af dem er sikkert baptister. Sagen kan nemlig ses som en opfølgning på en baptist-kampagne for længe siden:
Tilbage i 2005-6 nægtede tre baptistfamilier at registrere deres nyfødte børn i Folkekirken. De ønskede at demonstrere imod Folkekirkens monopol på registrering af børn – og BaptistKirken bakkede op om ønsket; at registrering skulle foregå kommunalt – i Folkeregisteret.
Demonstrationen dengang endte med, at der blev oprettet en ’postkasse’, hvor man kunne registrere sit barn, hvis man ikke ville møde op på et kirkekontor. Men selve registreringen har fortsat ligget i Folkekirkens kirkebøger.
I sin tid kunne man også lade sit barn registrere i de lokale baptistkirker, der var kirkebogsførende. Alle baptistkirkernes kirkebøger er imidlertid blevet afleveret til Rigsarkivet i 2013. Holdningen var, at det stort set var dobbeltarbejde, der skete med kirkebøgerne, da næsten alle oplysninger heri også befandt sig i Folkeregisteret.