Chin-menighed køber Svendborg Baptistkirke

19/12/2018

Svendborg Baptistkirke kommer efter nytår til at rumme en chin-menighed. Det er en ny matu-menighed, som også har søgt optagelse i BaptistKirken, der har fået lov til at købe kirken for 200.000 kr.
Svendborg Baptistmenighed lukker og slukker pr. 31. december 2018. Ud af menigheden er også opstået en tamilsk menighed, der ligeledes søger optagelse i BaptistKirken til sommer. Den tamilske menighed ville også gerne være kirke i bygningen, ligesom en kachin-gruppe gerne ville bruge kirken en weekend om måneden. Men det er altså matu-menigheden, der overtager kirkebygningen.
Til Fyns Amts Avis fortæller Leif Damkier, at der var syv bud, og at prisen har spillet en mindre rolle i valget af, hvem man ville sælge til. ”Der har været enighed om, at det skulle have fortrin fremfor gode bud, hvis kirken på nogen måde kunne videreføres som kirke.”
Matu Baptist Church har hidtil holdt til i Ringe og er karakteriseret ved at tale matu-sproget og tæller 55 personer inkl. børn. Den tamilske menighed hedder Betany International Church og tæller 40 voksne medlemmer. De leder efter et sted i Svendborg at være kirke.