Karl Heilesen fylder 100 år

19/12/2018

Tølløse menighed skriver:
”Vi kan igen markere en 100-års fødselsdag. Vi ønsker BaptistKirkens kunstner gennem mange år, Karl Heilesen, hjertelig til lykke! Mange vil kende Heilesens kunst fra BaptistKirkens logoer og fra mosaikruder, der forkynder evangelium, når vi samles i forskellige kirker landet over. Karl Heilesen voksede op i Nørresundby menighed. Herfra kom han på Kunstakademiet i København, hvorefter han udstillede flere steder i ind- og udland. Men det var eleverne på Skolerne i Tølløse, der gennem mange år blev udfordret af hans kreativitet. Heilesen kunne lide at provokere, og da Tølløse kommune bestilte et oliemaleri til byrådssalen, malede han et kæmpemaleri med 15 høns, som han kaldte ’Sol over hønsegården’!
Kurt Gjerrild fortæller, at kirkegængere i Tølløse Baptistkirke møder hans kunst fire steder: I kirkens glasmosaik ’Den signede dag’, i logoet i salmebøgerne, i det asymmetriske kors på kirkens bagvæg og i et farverigt trærelief ved kirkens udgang, der levendegør Tølløse kommune. Da Heilesen fyldte 80 år, udgav BaptistKirken en kunstbog om hans liv og kunst med titlen: ’Vorherres Yndling’. Sådan karakteriserer Heilesen stadig sig selv efter 100 år. Fødselsdagen 23. december fejres med den nærmeste familie. I dag bor Karl Heilesen på ’Tysingehave’, det nye plejehjem i Tølløse. Hertil sender mange en taknemlig lykønskning.”