Corona-retningslinjer

21/04/2021

Kirkeministeriet har i dag offentliggjort nye retningslinjer for kirkerne. De kan ses her.
De væsentligste ændringer er:
Anbefalingerne om gudstjenesters varighed og om sang ved indendørs gudstjenester og kirkelige handlinger bortfalder.
Arealkravet lempes fra 7,5 m2 pr. person til 2 m2 pr. person – dog 4 m2, hvis deltagerne ikke i det væsentlige sidder ned.
Afstandskravet: Anbefalingen ændres fra 2 meter til mindst 1 meter – dog mindst 2 meter, hvis der synges.
Indendørs foreningsliv for børn og unge under 18 år undtages fra forsamlingsforbuddet, så op til 25 deltagere kan samles – det gælder dog ikke aktiviteter med sang.
De særlige undtagelser for udendørs begravelser og udendørs gudstjenester bortfalder. I stedet gælder det generelle forsamlingsforbud, som hæves gradvis (Inde: I dag: 10 personer, 6. maj: 25 personer, 21. maj: 50 personer, 11. juni: 100 personer. Ude: I dag: 50 personer, 6. maj: 75 personer, 21. maj: 100 personer, 11. juni: afskaffes). Ansatte tæller ikke med.
Anbefalingerne om udluftning præciseres.
Der skal fortsat bæres mundbind i forbindelse med gudstjenester, og ikke-gudstjenestelige aktiviteter er omfattet af det indendørs forsamlingsloft.