Dødsfald

08/02/2023

Gunnar Rasmussen døde den 3. februar i Odense, hvor han og Birte har boet siden 1985, da han blev præst i Kristuskirken på Klosterbakken. Han blev 88 år gammel. Gunnar Rasmussen blev født i et præstehjem 26. juni 1934. Han voksede op i Sæby, hvor han blev døbt som 13-årig. Efter studentereksamen uddannede han sig som præst på Prædikantskolen i Tølløse (1958-61). Efter tre år som ungdomspræst på Bornholm tjente han i: Vejle (1964-69), Bethelkirken Aalborg (1971-79) og Hjørring (1980-85), hvorefter hans tjeneste sluttede i Odense (1985-2001). Gunnar var en dygtig prædikant, altid med et stærkt og udfordrende budskab til sin menighed. I Odense havde menigheden stor vækst i hans tid. Han arbejdede målrettet med etablering og udvikling af cellegrupper. Hans store fokus på omsorg for mennesker prægede hele hans gerning. Han var med i opstarten af menighedens café, der i dag kaldes Café Klosterbakken, hvor mange mennesker fik et fristed. Gunnar holdt i mange år særlige meditationsgudstjenester, også efter afslutningen af sin tjeneste som præst.
Parallelt med arbejdet i menighederne dygtiggjorde han sig som sjælesørger både i Rüschlikon (1969-70) og i USA (1971 og 1980-81). Gennem flere år var han tilknyttet arbejdet på Sjælesorgsinstituttet Modum Bad, vest for Oslo. Gunnar Rasmussen efterlader sig hustruen Birte og døtrene Karin Rasmussen og Jette Bjørnestad samt deres familier. Bisættelsen finder sted fra Kristuskirken i Odense lørdag 11. februar kl. 13.