Elisabeth Kyrø fylder 100 år

14/02/2024

Lørdag 17. februar fylder Elisabeth Kyrø-Rasmussen 100 år. Mange i BaptistKirken vil stadig kunne huske Elisabeth som en varm og engageret præstekone. Elisabeth blev i 1951 gift med Kjell Kyrø-Rasmussen, og sammen var de præstepar i 33 år i fire menigheder, nemlig i Immanuelskirken i Aarhus, Fredskirken på Frederiksberg, Købnerkirken på Amager og sidst i Tølløse, hvor Elisabeth stadig hører hjemme. Kurt Gjerrild fortæller:
”Da familien Kyrø var flyttet ind i præsteboligen ved siden af kirken, stod det straks klart, at menigheden igen havde fået ikke bare en præst, men et præstepar. Gennem de ca. 14 år (1970-84), Kyrø var præst hos os, oplevede vi, at Elisabeth ud over et sit engagement i flere af menighedens arbejdsgrene altid stod ved Kjells side, både ved at åbne præsteboligen og ved at følge Kjell på mange af hans besøg i menighedens hjem. Det gode fællesskab mellem præstepar og menighed blev hvert år markeret af en varm tak for omsorg og fællesskab fra Elisabeth og Kjell som afslutning på præstens årsberetning. Elisabeth blev alene, da Kjell pludseligt døde en forårsdag i 1986. Parret var flyttet til en dejlig andelsbolig i Holbæk, da Kjell gik på pension. Herfra har Elisabeth ivrigt fulgt menighedens virke, og hun har ofte fyldt sin plads i kirken. For et par år siden valgte Elisabeth at flytte tættere på sin familie, og hun bor nu på et omsorgscenter i Dragør”.