Europa beder for os

22/07/2020

Én uge om året er Danmark på bedelisten for European Baptist Federation. Den uge er uge 32, fra 3.-9. august.
I EBF er vi én af 60 medlemskirker fra 52 lande, og i alt tæller de over 14.000 europæiske baptistkirker 826.000 medlemmer – plus børn selvsagt. Europa i denne sammenhæng går fra Rusland og Tadsjikistan i øst til Irland i vest, og rummer også landene i Mellemøsten, bl.a. Israel, Jordan, Libanon og Egypten. I nogle arabiske lande må de kristne leve anonymt og forfulgt, og kan derfor ikke organisere sig, men denne undergrundskirke deltager også i EBFs arbejde.
EBF har fire fokus-områder; mission og evangelisation, menneskerettigheder og religionsfrihed, teologisk uddannelse og EBAid, som koordinerer nødhjælp i Europa.
De danske baptister var med til at grundlægge European Baptist Federation i 1949, i efterdønningerne af 2. Verdenskrig – ligesom vi var blandt grundlæggerne af Kirkernes Verdensråd i 1948 – og Baptist World Alliance i 1905.