Fortsat forbøn for Myanmar

17/02/2021

Der findes to små baptistsamfund i det centrale Europa. Desværre er det sådan, at i det land, hvor baptisterne i form af anabaptisterne først dukkede op, Schweiz, er der ganske få baptister. 11 kirker og godt 1000 medlemmer. Og i Østrig er der 31 baptistkirker med i alt 2282 medlemmer.
På trods af de få medlemmer er især baptistsamfundet i Østrig forbilledlig i deres arbejde for migranter, og de har et meget inspirerende ungdomsarbejde, bl.a. takket være en dynamisk generalsekretær.
I 2018 holdt BWA, Baptisternes Verdens Alliance, sit årsmøde i Schweiz, og da besøgte bl.a. daværende generalsekretær Lone Møller-Hansen døberhulen i den bakkede skov udenfor Zürich sammen med baptister fra hele verden. Her gemte datidens døbere sig fra forfølgelsen fra de andre reformationskristne.
Ud over forbøn for disse to små baptistsamfund rummer ugens bedebrev fra BWA en opfordring til fortsat forbøn for Myanmar/Burma. Der er i bedebrevet et link til handlemuligheder for at protestere over militærkuppet og støtte befolkningen – ikke mindst de mange baptister i det plagede land.
En baptistleder skriver: ”Vi tror helt sikkert, at det er pga. international forbøn fra vores baptistfamilie, at vi endnu ikke har set omfattende blodbad og sårede, som ved tidligere tilfælde. Vi ved, at vores levende Gud hører vore bønner og beskytter Myanmars befolkning, selvom vi lige nu vandrer igennem den mørkeste dal, du kan forestille dig.”