Fremtidens præster og menighedsledere

14/09/2022

Et af de store punkter på BaptistKirkens seneste ledelsesmøde var en samtale om udfordringen med at rekruttere nye præster og betjening af vores mindre menigheder uden ansat præst i fremtiden. Hvad gør vi, når flere nuværende præster går på pension indenfor en kortere årrække? Endnu vigtigere, hvordan kan vi gøre det attraktivt at uddanne sig til præst? Og er tiden kommet til en overbygning på BASIS, hvor potentielle menighedsledere kan få noget supervision og undervisning til tjenesten som ”menighedsforstander” uden et decideret teologisk studie?
Lasse Åbom og Ole Lundegaard, to af BaptistKirkens præster, deltog i denne samtale med udgangspunkt i en tidligere henvendelse til ledelsen. Heri var problematikken blevet ridset op og der var peget på mulige skridt fremad. Ledelsen havde allerede haft en drøftelse af emnet og arbejder videre med at udforme konkrete tiltag i samarbejde med Lasse og Ole. Udfordringen med fremtidens præster og menighedsledere bliver også taget op på de to planlagte medarbejder-temadage i henholdsvis Vaarst den 18. marts og Roskilde den 25. marts 2023.