Karen Kruse in memoriam

14/09/2022

Karen Kruse, født Villadsen og bedst kendt som Kanny, døde fredag den 9. september i Nykøbing F. Kanny blev knap 85 år. Kanny var uddannet revisor og da hun giftede sig med Helge Kruse, flyttede hun på Falster, hvor de begge tjente menigheden i alle årene. Og ligesom sin mand virkede hun i mange år som BaptistKirkens revisor.
På landsplan blev hun en del af BaptistKirkens ledelse, og hun engagerede sig i Kvindenetværket bl.a. som kasserer, og i Kvindernes internationale Bededag, hvor hun med et stort hjerte for det økumeniske arbejde blev formand. Hendes missionssind rakte også udenfor landets grænser. Hun tog hånd om Kvindenetværkets tøjforsendelser til både Rwanda og Burundi, som hun besøgte flere gange. Efter ’murens fald’ engagerede hun sig parallelt i samarbejdet med Letlands baptistkvinder gennem mere end 25 år.
Det var en sorg for Kanny, da menigheden i Nykøbing F. måtte lukke, men det glædede hende, at missionsarbejdet blev videreført i kirken, der blev købt af Apostolsk Kirke. Selv fandt hun nu sit åndelige hjem i Lindeskovkirken, Grønsundsvej 32. Herfra vil hun blive bisat på fredag kl. 13.30, hvor Ole Jørgensen vil prædike.
Karin Christiansen, nær ven af Kanny og medarbejder på flere af de ovennævnte opgaver, udtaler i forbindelse med Kannys død: ”Vi er dybt taknemlige for at have kendt Kanny. Hun var beskeden, men også retfærdig harm over al uretfærdighed. Hun var dybt forankret i sin tro; kærlig og opmærksom; omsorgsfuld, begavet og flittig. Hun blev et vidnesbyrd for os alle. Æret være hendes minde.”