Kirkernes Verdensråd

14/09/2022

Ole Lundegaard har deltaget i Kirkernes Verdensråds generalforsamling fra 30. august til 8. september. Efter hjemkomsten fortæller Ole: ”Jeg fik lov at deltage som delegeret fra BaptistKirken, og det er jeg taknemmelig for – det var en stor oplevelse. Det er første gang, jeg har været med. Jeg forventede, at det ville være lidt af en kirkefestival – og det var det. Jeg forventede at møde kristne, der så meget anderledes ud end mig og havde andre skikke og andre sange – og sådan var det. Jeg forventede gode og berigende samtaler med andre deltagere – det fik jeg. Jeg forventede at møde et forholdsvis tungt og indviklet apparat, når det kom til det formelle – og det holdt også nogenlunde stik. Man kan sagtens pege på mange ting, man kunne ønske sig anderledes i det store fællesskab, men midt i det hele slog det mig: Tænk, hvis Kirkernes Verdensråd ikke fandtes! Tænk, hvis der ikke fandtes et sted, hvor ortodokse, lutheranere, metodister, anglikanere, uafhængige afrikanske kirker, baptistkirker, pinsekirker og mange flere kunne samles for at prise Gud sammen, diskutere ligheder og forskelle, forholde os til verdens problemer sammen. Det ville være ulykkeligt. Kirkernes Verdensråd er ikke et perfekt organ, men det er et godt og nødvendigt arbejde, der trods verdens splid viser, at kirkerne i verden gør en indsats for at bygge bro mellem forskelle. Det var også godt at opleve, at der var flere baptistsamfund med, end der nogensinde før har været, og i det hele taget er det i øjeblikket især evangelikale og pentekostale kirker, der søger optagelse i Kirkernes Verdensråd, hvilket blot gør det endnu bredere og rigere.”