Knud Wümpelmann er død

Per Bækgaard

Knud Wümpelmann er død

03/06/2020

En af BaptistKirkens store søjler er død. Knud Wümpelmann blev Det danske Baptistsamfunds første generalsekretær i 1964, og som sådan tjente han med hustruen Karen ved sin side i 16 år. Han nåede både at blive først præsident og derefter generalsekretær for EBF, European Baptist Federation, og siden – som 67-årig – præsident for BWA, Baptisternes Verdens Alliance. Han er stadig kendt verden over. Ikke mindst i Østeuropa, hvor han engagerede sig, længe inden jerntæppet faldt.
Han fik 47 år i aktiv tjeneste, 17 som præst i forskellige menigheder, 25 år som generalsekretær for først danske baptister og siden alle Europas og sluttede med fem år som verdens-præsident.
Ved hans afgang i 1995 blev der sagt følgende af den daværende generalsekretær for BWA, Denton Lotz, der i øvrigt også netop er død:
”Farvel til en verdens præst. Hver præsident bringer sine kvaliteter, som skal bygge Jesu legeme op. Vi er specielt taknemmelige for Knud Wümpelmanns pastorale tjeneste. Han har været en stærk fortaler for de fattige og ubemidlede. Hans fokus på fred og menneskerettigheder har været eksemplarisk. I svære tider har han givet baptistledere verden over mod og omsorg.”
Knuds sidste besked som præsident til alverdens baptister var: ”Elsk hinanden, for kærligheden vinder mennesker”. Det lyder som så ofte bedst på engelsk: ”Love one another, because love won another”.
Knud blev 97 år. Han efterlader sig hustruen Karen, to sønner, en svigerdatter, børnebørn og oldebørn.
Han begraves fra Tølløse Baptistkirke lørdag 6. juni kl. 13.00. På grund af Corona-krisen er deltagerantallet desværre begrænset. Derfor skal man tilmelde sig til Christian Bylund på 6071 6776 eller christian@bylund.dk – senest fredag middag.
Lone Møller-Hansen har skrevet BaptistKirkens nekrolog om ‘en af de største danske baptister’.
Læs også EBFs mindeord her (engelsk).