Kvindelig ledertræning og ligestilling

15/11/2023

Lise Emming Weber-Hansen skriver fra Rwanda: ”Fra onsdag til fredag i sidste uge var der seminar for 34 kvinder i Tinyukaprojektet i Rwanda. Projektet fokuserer på kvindelig ledertræning og inddrager også spare-lånegrupper som en del af fortalervirksomheden i lokalsamfundet.
På dette seminar var vi tre fra Danmark, som underviste om torsdagen: Bente Gaarden, hendes datter Lea Kjelgaard og undertegnede.
Temaet var kvinders rolle i kirken, og i BaptistKirken i Danmark og Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund, og hvilke strategier, vi har for at inddrage unge mænd og kvinder ligeligt. Jeg skulle også forklare lidt om Kvindenetværkets opbygning og daglige arbejde.
Fredag formiddag var der oplæg fra Christine Depite, som sidder i Rwandas parlament. Det var spændende dage, hvor vi dels oplevede den forskel, der stadig er i kvinders vilkår i forhold til i Danmark, og også de systemiske forhindringer kvinderne oplever i deres dagligdag og i kirken. De fortalte fx om, hvor svært det var ikke at kunne have en konto til kvindearbejdet i kirken. Det er stadig de fleste steder sådan, at det er mændene, der beslutter, hvad de penge, kvinderne samler ind, må bruges på. Der er lang vej endnu til lige vilkår, men vi oplevede nogle stærke og modige kvinder, som er klar til at løfte deres opgaver og ansvar i kirken. En af de vigtige pointer fra både Lea og Christine var, at ligestilling starter med opdragelsen af vores børn, og med den måde vi behandler vores unge mænd og kvinder på i kirken.