Lukket, andagt eller ”sammenskudsgilde”?

29/06/2022

Baptistkirkerne har forskellige strategier, når det handler om sommerens gudstjenester. Mange menigheder har helt lukket ned i juli måned – og nogle hen til midten af august. Andre holder morgenandagt, som i Sindal, morgenkaffegudstjenester, som i Tølløse, eller sommerandagt som i Vrå og Brovst.
Blandt de kirker, der helt er lukket ned i hele eller dele af juli er både Hjørring og Aarhus.
I Aarhus skriver præsten Lasse Åbom, at sommertid er hviletid:
”I en verden, der går stadigt hurtigere, er det så vigtigt, at vi minder hinanden om, at vi er mere end det, vi gør. Du har ikke din værdi i det, du kan producere eller være for andre, men alene fordi du er den, du er.
Og vi har lært, at de gode idéer, de skøre indfald og den indre fred indfinder sig langt nemmere, hvis vi sætter tid af til at hvile. Derfor holder vi lukket for aktiviteter i kirken i juli måned.
Vi ses på den anden side – rigtig god sommer!”
I både København og på Bornholm laver de i stedet ”sammenskudsgilde”. Her er flere kirker gået sammen om at lave gudstjenester. På Bornholm lægger fire frikirker i Rønne – Missionskirken, Pinsekirken, Metodistkirken og Baptistkirken – på skift kirke til en fælles sommergudstjeneste, hvor en af de andre kirkers præst taler. Det gælder alle fem søndage i juli måned. Dog har de i Baptistkirken en fælles gudstjeneste med Immanuel Chin Church fra Nyker på søndag eftermiddag, da fire unge gerne vil døbes.
I København er det Korskirken i Herlev, Lyngby Baptistkirke og Købnerkirken, som følger en mangeårig tradition og inviterer hinanden til fælles gudstjeneste på skift fire søndage i juli. ”Vi ønsker at styrke fællesskabet mellem kirkerne, så det handler ikke kun om at spare på kræfterne. Folk synes også, det er hyggeligt at komme på besøg hos hinanden, og bakker godt op,” fortæller Bodil Højbak Møller, præst i Korskirken.