Nyt fra Burundi og Rwanda

04/05/2022

Efter begivenhedsrige dage i Rwanda er missionssekretær Morten Kofoed nu nået til Burundi.
I Rwanda blev der bl.a. holdt møder med Baptistkirkens ledelse om vores fælles aktiviteter, og landbrugsprojektet ’Terimbere’ blev besøgt. Morten fortæller: ”Det var en fornøjelse at se, hvor meget de nu får ud af markarbejdet, fordi de bruger de nye metoder. En kvinde fortalte, at hun nu såede færre kg bønner på sin lille jordlod og fik op mod 10 gange så højt udbytte.
Også spare- og lånegrupperne blev besøgt, og her kan man se, hvordan de medvirker til sammenhængskraften i lokalsamfundene. Udover de økonomiske fordele ved at have adgang til lån og opsparing, er sammenholdet blevet bedre i lokalsamfundene og de går nu sammen om småprojekter til det fælles bedste.
I Burundi har jeg sammen med vores udsendte medarbejdere Lise og Jep været til møde med Baptistkirken (UEBB), hvor især kirkelukninger fyldte meget. En lov fra 2014 om standarder for kirkebygninger og afstand til nabokirker bliver nu håndhævet. Cirka ti kirker er blevet lukket, og der arbejdes på at få dem åbnet igen. Nogle kirker skal have etableret toiletter mv, mens andre kirker ligger for tæt på nabokirker. Det første er nemmest at håndtere, og det er man ved at regne på i UEBB. Også planerne om nyt kontorbyggeri blev vendt.”
Lise Emming fortæller yderligere: ”I forrige uge var Jep og jeg til indvielse af en kværn i Yandaro som en del af projektet Dukore 2. Her har associationen sparet op til en kværn, så beboerne i området kan få kværnet majsmel – tidligere var der 10 km til nærmeste kværn. Det var en festlig formiddag med sang, dans og taler, hvor især kvinderne i projektet fik ros af distriktets udviklingschef: “Tak for jeres ide om at købe og drive en kværn. I er stærke kvinder. I skal ikke stoppe jeres arbejde, når projektet slutter, men blive ved med at arbejde og udvikle jer!””
Senere i dag rejser Jep til Danmark i et par uger, og de næste seks dage bruger Lise og Morten på projektbesøg, træning på klinikkerne i både Rubura og Nyantore og for Lises vedkommende et nyt engelskhold på præsteskolen i Rubura.