Nyt fra SCMT strategidøgn 2021 – Studiecenter for menighedsbaseret teologi

09/06/2021

”Tusind tak for jeres tid, input og engagement de seneste 24 timer! Det var en samling og samtale, som vi havde set frem til, og de 24 timer kulminerede i fire inspirerende scenarier for fremtidens SCMT. Jeres grundige arbejde giver os et godt afsæt for, at bestyrelsen kan arbejde videre med et udkast til en ny strategi og samarbejdsaftale for SCMT, som vi håber vil bane vej for nye partnerskaber” udtaler Henrik Holmgaard, ansat daglig leder i SCMT, dagen efter strategidøgnet i Århus den 2.-3. juni.
Den nuværende samarbejdsaftale udløber med udgangen af 2021 og derfor arbejdes der på en ny. BaptistKirken var sammen med Apostolsk Kirke og Vineyard Danmark med til at søsætte SCMT og siden er Dansk Oase også kommet med. På strategidøgnet i Aarhus var Missionsforbundet, Mosaik, Mariager Højskole og Menighedsfakultetet inviteret med som observatører. Håbet er, at flere kommer med ombord i fremtidens SCMT. For BaptistKirken sidder Ole Lundegaard og Torben Andersen i bestyrelsen og derudover deltog Bodil Højbak Møller, Christian Bylund, Lasse Åbom, Jan Kornholt og Per Beck. Bestyrelsen og repræsentanter fra baglandet udarbejder i august et oplæg til baglandet og evt. nye partnere. I september/oktober forventes det, at baglande og indbudte partnere tager stilling til den nye strategi og beslutter, om man skal være med. Nogle nye tiltag vil, efter meldinger i Aarhus, være en opprioritering af læringsnetværksgrupper for nye præster og dem, som begynder at læse teologi, men allerede har en anden uddannelse. Alt dette foruden de nuværende grupper for teologistuderende. Hertil kommer konferencer og akademisk netværk. ”I BaptistKirken håber vi på, at også grupper for migrantpræster kan blive en realitet på sigt”, siger Torben Andersen. Han fandt ”superdøgnet super spændende og et døgn, som kan gå hen og blive økumenisk banebrydende i et samarbejde for dannelse af fremtidens præster og medarbejdere i menigheder i Danmark. Naturligvis med plads til de enkelte baglandes særkende og behov”.