Nyt tværreligiøst forum

12/12/2018

BaptistKirkens generalsekretær Lone Møller-Hansen er en af 16 religiøse ledere i Danmark, som danner et nyt forum kaldet Resam, forkortelsen for Religion og Samfund.
”Vi har i mere end et år mødtes på initiativ af erhvervsmanden Jeppe Hedaa. Her skabes venskaber mellem kirkelige ledere fra alle de store frikirker og fra Folkekirken og Indre Mission og Luthersk Mission, samt den jødiske overrabbiner og to muslimske imamer. Et af vores slogans er, at ’Gamle venner tager lang tid at lave’. Vi får se, om vi når at blive gamle venner, men kendskab skaber venskab,” siger Lone Møller-Hansen.
Hun understreger, at hun deltager i forummet som enkeltperson og repræsenterer som sådan ikke BaptistKirken. Dog har BaptistKirkens ledelse godkendt hendes deltagelse. Der tages ikke beslutninger i forummet, men de religiøse ledere drøfter fælles anliggender og skal ikke nødvendigvis blive enige om en holdning. Til Resam er nu også knyttet et sekretariat, som fodrer lederne med fakta, så de kan deltage i den offentlige debat på et oplyst grundlag. Alt dette er finansieret af Jeppe Hedaa.
Hvis du vil vide mere, så kan du her læse en kronik, der blev bragt i Kristeligt Dagblad 8. december, og en artikel fra samme avis om forummet her. Se en video fra Resam her.