”På Herrens mark” – om at være kirke i Coronatiden

13/01/2021

”På Herrens mark” er en læsværdig samling refleksioner over Corona-virus, -frygt og nedlukning – og konsekvenserne for kirker og tro. Men den kalder på en to’er, skriver Lone Møller-Hansen i sin anmeldelse i dag på baptist.dk.
Bogen udkom i søndags. Dens 11 indlæg bygger på erfaringer fra første nedlukning i foråret 2020, men udkommer præcist nu i – måske kun begyndelsen af – anden nedlukning hen over nytåret 2021. Det gør den aktuel, fordi de konsekvenser for kirker og tro, som bogen beskriver, er yderligere forstærket og derfor kræver endnu mere bevidst opmærksomhed.
Og samtidig er aktørerne trætte. Især dem, der har holdt hjulene kørende i kirkerne i ni måneder, og som nu igen ikke ved, hvornår og om der vender en genkendelig hverdag tilbage i kirken.
Skribenterne kommer fra mange forskellige kirkelige sammenhænge. De to mest inspirerende for anmelderen var baptisten Johannes Aakjær Steenbuch og missionsforbunderen Gunni Bjørsted. Foruden redaktøren Thomas Baldurs fine Corona-prædikener i slutningen af bogen.