Påskemåltid – sammen, hver for sig

24/03/2021

Bethelkirken har været kreative med fejring af påsken. De skriver:
”Vi havde håbet at kunne invitere menigheden til et påskemåltid i kirken i år. Men epidemiudviklingen ville det desværre anderledes. I stedet traf vi en beslutning om at alligevel arrangere et påskemåltid – sammen, men hver for sig.
Det foregår på den måde, at alle tilmeldte opfordres til at afholde måltidet Skærtorsdag aften i deres hjem sammen som familie. De får så bragt en ”måltidskasse” ud dagen inden. I kassen findes råvarer, øvrige ingredienser samt opskrifter på en forret og hovedret samt usyret brød. Endvidere vil der i børnefamiliernes kasse findes lidt godt og spændende til børnene, så de også oplever at være en del af påskemåltids-fællesskabet.
Et par stykker fra Bethelkirken har på forhånd optaget fire små videoer, som deltagerne skal se før, under og efter måltidet. Videoerne vil hjælpe os alle sammen igennem en fælles liturgi for påskemåltidet. Således at vi – selvom vi sidder hver for sig – kan have en fælles oplevelse af et påskemåltid, som i hvert fald på nogle punkter minder om det måltid, som Jesus holdt med sine disciple.”

Også i Holbæk arrangerer de et skærtorsdags-måltid sammen, hver for sig. Her kan man imidlertid bestille et antal portioner stegt lammekølle med fløde kartofler, lidt grønt og en lille dessert, og hente den i kirken mellem kl. 17.30 og 18. Efter måltidet sender de fra kirken kl. 19 en kort gudstjeneste med nadverfejring via YouTube. Med madpakken følger der lidt saft og et stykke brød til nadverfejring, så alle kan være parate til at fejre nadver samtidig.