Pres på styret i Myanmar hjælper

27/10/2021

I sidste uge var der generalforsamling i Baptist World Alliance (BWA) – online, som det næsten er blevet sædvane. Repræsentanter for næsten alle 126 medlemslande var samlet foran skærmen og fulgte med i de mange nyheder, der er på verdensplan. Lone Møller-Hansen deltog på BaptistKirkens vegne. Og der var to ting, hun fæstede sig ved;
Det første var, at Danmark var i et ikke ønskeligt selskab – som et land, hvor der er grund til at frygte angreb på ytrings- og religionsfriheden. BWA reagerede, da den danske regering varslede sit lovforslag om oversættelse af alle prædikener, der holdes på et andet sprog end dansk. Der blev sendt en protest fra Washington til Slotsholmen i København – og foreløbig er lovforslaget da heller ikke fremsat.
Det andet var, da vi kunne juble over succes med en protest. BWA har – sammen med andre verdensorganisationer – lagt pres på regeringen i Myanmar/Burma for at stoppe overgreb på religiøse ledere. Her konstaterede generalsekretær i BWA Elijah Brown, at militæret i Myanmar er opmærksom på den internationale interesse og lige nu holder inde med lige præcis denne undertrykkelse. Der sker dog andre overgreb i Myanmar lige nu. Der bombes bl.a. i Chin-regionen og militæret er talstærkt til stede og alle frygter for deres liv. Men militærjuntaen ved, at verdens øjne hviler på dem.
General Council imødekom i øvrigt fire ansøgninger om optagelse i BWA, så der nu er 245 medlemsorganisationer i 128 lande. Baptistkirkerne vokser – alle andre steder end i Europa og USA. I Afrika er væksten størst. Det betyder, at der nu er 49 mio. baptister i BWA, en vækst på to mio. over et par år.
I løbet af generalforsamlingen var alle indbudt til en gudstjeneste, som fejrede det globale fællesskab bl.a. med rørende beretninger. Se selv med https://www.youtube.com/watch?v=I64jO9zu61U&t=12s og få ansigt på de ansatte i BWA.
I øvrigt beder baptisterne verden over i denne uge for 14 små og enkelte store kirkesamfund i Caribien, fra Haiti med 175.000 baptister, Bahamas med 78.000 til Antigua med 250 medlemmer i fire kirker.