Tidligere præst Niels Bjerg er død

05/05/2021

Niels Bjerg sov stille ind tirsdag den 4. maj om morgenen efter flere uger i sengen, hvor livskræfterne langsomt svandt ind. Han blev 91 år og var født i Ingstrup 10. marts 1930. Han voksede op i en søskendeflok på ni brødre, hvor Niels var nummer tre i rækken. Han blev døbt i Ingstrup Baptistkirke 19. maj 1946 og kunne snart have haft 75 års dåbsdag. Niels blev i 1956 gift med Betty, som også var ved hans side, da han sov ind. De ville have haft krondiamantbryllup i juni. Foruden Betty efterlader han sig to døtre og svigersønner, fire børnebørn og tre oldebørn.
Niels Bjerg fik sin teologiske uddannelse på seminariet i Tølløse og supplerede den senere med en BD-grad i Rüschlikon i Schweiz. Han tjente som præst i Hals, Nørresundby, Hjørring og Vrå menigheder og arbejdede indtil sin pension ti år som medarbejder på børnehjemmet Bakken i Hjørring. Han havde en stor kærlighed til sin familie, som han fulgte tæt og gerne gav en praktisk hjælpende hånd – det samme gjaldt kirken. Niels var udpræget både boglig og praktisk begavet. Han lavede fint snedker- og træskærerarbejde, byggede fire violiner og gik op i musik og kunst. Holdt mange foredrag om natur og kunst. Sad i byggeudvalget i Hjørring menighed og tog del i flere renoveringsprojekter i kirken. Han engagerede sig i de første vietnamesiske bådflygtninge i 1980’erne og familien blev kraftigt forøget. Torben Andersen udtaler: ”I de over ti år, som præst i Hjørring menighed, har jeg altid haft Niels´ fulde tillid og støtte. Jeg vil huske ham for hans trofaste engagement og opmuntrende ord og som én, der havde sine meningers mod og skarpe tankegang – også teologisk. Jeg vil på BaptistKirkens vegne udtale et: ”Æret være Niels Bjergs minde iblandt os!”
Et længere portræt og mindeord følger senere på baptist.dk.