Lyngby Baptistmenigheds vej mod genåbning

05/05/2021

”Siden jul har vi i Lyngby baptistmenighed mødtes hver søndag til gudstjenester under de Covid-19 restriktioner, som blev anbefalet af myndighederne. 30 minutter uden fællessang og uden kirkekaffe. På trods af de benspænd kom vi igennem et forår, hvor hver eneste søndag har budt på relevante, medrivende og nærværende refleksioner over dagens bibeltekster og hver søndag har der været musikalske indslag, der har understøttet dagens tema – her har vi haft stor glæde af Rune Funchs musikalske og kreative evner. Vi har sågar fået et take-away nadver-kit med hjem og en dag var kirkekaffen en gåtur rundt om Lyngby Sø med garanti for at få våde fødder. Menighedens medlemmer har haft mulighed for at deltage i gudstjenesten synkront bag deres skærme hjemme i stuerne. På den måde har vi forsøgt at holde kontakt og liv i hinanden.
Ved nytår blev menigheden velsignet med udgivelsen af et nyhedsbrev, som udkommer 10 gange om året. Udover at nyhedsbrevet skal holde alle orienterede om, hvad der foregår i kirken, sørger Mads Leth, redaktøren, også for spændende artikler, der giver os indblik i hinandens liv og historier.
Søndag den 2. maj var på alle måder en særlig dag i Lyngby Baptistkirke og grunden til denne lille hilsen fra menigheden på Odinsvej. Vi fejrede menighedens 70-års jubilæum med en gudstjeneste, der varede mere end 30 min, vi sang sammen og vi fejrede nadver. Ida Riegels, der er cellist (og modtager af P2´s pris Årets Ildsjæl 2020), deltog i gudstjenesten og fik med de skønneste toner fra sin cello tunet os alle ind på håbets sang om, at det skal nok blive godt igen. Denne søndag formiddag vil stå som en milepæl i menighedens historie, da det var den søndag i 2021 vi igen kunne mødes om alt det, menigheden lever af og på. Det afspejlede sig også i kirkekaffen, der lignede et afsnit af Den store bagedyst med formfuldendte og velsmagende kager – og kaffen var skiftet ud med bobler.
Vi har meget at være taknemmelige for, og vi glæder os til at indtage det nye år. Med Amanda Gormans digt, som er en skøn omskrivning af Jesu ord om lys i mørket, går vi fremtiden i møde:
For there is always light,
if only we’re brave enough to see it.
If only we’re brave enough to be it.”