Unge mødre projekt

19/01/2022

Umiddelbart inden jul fik vi den glædelige nyhed, at CISU (Civilsamfund i Udvikling) havde fået tilført flere midler og derfor alligevel kunne støtte et projekt i Rwanda, der bl.a. skal give 300 enlige mødre et bedre liv. Vi har fået bevilliget 2,25 millioner kroner til det tre-årige projekt, der afvikles i Butare-området i det sydlige Rwanda. De unge kvinder uddannes til at kunne tage sig af deres børn, gives mulighed for uddannelse samt inklusion i kirker og lokalsamfund gennem medlemskab af spare- og lånegrupper. Samtidigt uddannes menigheder og lokalsamfund til at inkludere de unge kvinder.
”Med inspiration i YEGO-teamets arbejde med samme målgruppe har vi sammen med Baptistkirken i Rwanda og den lokale organisation LLCCM udarbejdet dette projekt. De to partnere har også oplevet, at denne gruppe af kvinder havde det svært, fortæller missionssekretær Morten Kofoed. ’Kvinderne – eller store piger som det ofte er – mangler muligheder i deres situation og lokalsamfund, og kirker mangler værktøjer til at inkludere kvinderne i deres fællesskab. Det vil dette projekt bidrage til,” fortæller Morten Kofoed, BaptistKirkens IM-sekretær.
LLCCMs center i Butare, som vi har støttet i mange år, vil danne rammen for projektet og afvikles således som et samarbejde mellem de to partnere.