Sex uden skam

19/01/2022

Thea Lillebæk er blogger og en ung baptist med sine meningers mod. Hun måtte igennem et opgør med ”purity culture” (renhedskultur), før hun fandt sig til rette som ung kristen. Anledningen til samtalen med Lone Møller-Hansen er konferencen ”Når kirken svigter”, som bl.a. tog fat i, hvordan vi som kirke sætter en dagsorden omkring seksualitet. Theas indvending er, at kirken er med til at sætte skam i de unge, som de må kæmpe med resten af livet.
I en meget åbenhjertig samtale opfordrer Thea både BaptistKirkens ledelse og ledelsen i BBU, Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund, til at uddanne dem, der skal undervise de unge, og om at lave nogle retningslinjer – vel vidende, at der er meget forskellige holdninger i de forskellige baptistmenigheder.
”Kirken skal være bedre til at følge med samfundsudviklingen, hvis de ønsker at beholde deres mere progressive medlemmer,” siger hun bl.a. Læs artiklen, selvom den er lidt lang, på baptist.dk.