Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 11. oktober 2023

Om 'Genstart 2025' på chinsprog og en bøn for Israel

Kære menigheder

Thawhter than 2025 – Genstart 2025

Chin Chin, BaptistKirkens integrationsmedarbejder, har lavet en oversættelse til chinsprog af Christian Bylunds kronik, hvor han på ledelsens vegne fortæller om deres første møde, hvor de har sat gang i revitaliseringsprocessen: ’Genstart 2025 – Baptister på vej mod 2050’.
Oversættelsen er vedhæftet. Den danske version blev udsendt 27. september.

En bøn for Israel til søndag den 15. oktober

Følgende er også med i dagens nyhedsbrev. Bønnen er vedhæftet.
Generalsekretær Torben Andersen har, efter aftale med formand Vibeke Dalsgaard og næstformand Christian Bylund, formuleret en bøn til brug ved gudstjenester søndag 15. oktober. De opfordrer til, at der bedes den samme bøn ved søndagens gudstjenester rundt omkring i landets baptistkirker. Ønsket er at give situationen i Israel, inklusiv Gazastriben og Vestbredden, fuld opmærksomhed på baggrund af de terror- og krigshandlinger, der begyndte med Hamas’ angreb på Israel og uskyldige civile lørdag 7. oktober.
”Det er grufulde informationer, vi hører i disse dage. Lad os bede for alle, der lider, både for jøder og palæstinensere”, udtaler Torben Andersen.
Bønnen er i udgangspunktet inspireret af en bøn af sognepræsterne Christina Elisabeth Leinum og Poul Joachim Stender, som Torben Andersen fik tilsendt af Nick Hansen fra Den Internationale Kristne Ambassade Jerusalem. Her var opfordringen at bede samme bøn på tværs af kirkeskel i landets kirker på søndag for Israel og flere steder vil man gøre dette.
”Vi valgte at formulere vores egen bøn, en bredere bøn i indhold, men bakker fuldt ud op omkring initiativet til at bede samme bøn ved flere gudstjenester på søndag”, fortæller Torben Andersen.
Bønnen slutter sådan:
”Vi beder for dem, som sidder med magten og skal træffe de svære beslutninger.
Vi beder, at ondskaben må stoppe og kærligheden og freden tage over.
Vi beder for Jerusalems fred – dog mest af alt: din fred mellem nationer, folkeslag og mennesker:
i Mellemøsten, Myanmar, Ukraine, ja, alle steder med krige og ufred.
Gud til ære. Mennesker og dit skaberværk til gavn. Amen.”

I dagens nyhedsbrev kan du også læse om bl.a. danske baptisters forhold til jøderne gennem 100 år og en ny Facebook-side, hvor du kan følge aktiviteterne i Burundi og Rwanda.

Mange hilsner
Gitte Elleby