Dåb og medlemskab på Bornholm

07/02/2018

De tre menighedsråd for Pinsekirken, Missionskirken og Baptistkirken i Rønne mødtes i aftes, spiste sammen og drøftede dåb og medlemskab.
”Det var et meget positivt møde, hvor vi også inddrog medlemmer i vores procesudvalg og gudstjenesteudvalg. Det er spændende at høre de forskellige syn på dåben, og hvordan de andre kirker adskiller dåb og medlemskab. Har nogle af os for stort fokus på medlemskab og for lidt på fællesskab,” spørger Lillian Andersen, menighedsrådsformand i Baptistkirken Bornholm.
”Vi var vist enige om, at vore dørtærskler ikke må være for høje, og at vi i stedet skal fokusere på discipelskabet efter dåben. Og se på, hvordan vi omslutter mennesker, når de er blevet døbt,” siger hun videre.
Menighedens præst Lone Møller-Hansen havde forinden lavet en undersøgelse blandt baptistmenighederne om medlemskriterier. Det viser sig, at af de 34 menigheder, der har svaret, har alle de ”gammeldanske” baptistmenigheder enten overført eller åbent medlemskab; altså stadig primært optagelse i forbindelse med troendes dåb, men også muligheden for optagelse på bekendelse af sin tro, med eller uden dåb.